Friday, February 22, 2008

APA YANG KITA TAHU TENTANG DAGING

Terma terma serta pengetahuan tentang daging mengikut piawai Antarabangsa begitu banyak yang tidak kita ketahui.

Cuba kita bayangkan Orang Eropah menikmati hidangan Daging Steak setiap hari, kerana itu adalah makanan harian mereka (Core Food), tapi tidak bagi kita, kenapa dan apa sebabnya.

1. Kepercayaan :-
Kebanyakkan kita mempercayai Daging segar adalah yang lepas disembelih, itu adalah segar, tahukah kita dengan memakan Daging yang lepas disembelih itu amatlah merbahaya dimakan, serta mengundang pelbagai masallah kesihatan yang kita akan hadapi selepas memakan hidangan tersebut.

Tapi bila kita bercakap kepada pengguna sekalian kebanyakkan pada kita akan berkata itu tidak benar, masa kan Daging yang disimpan dalam (CHILLER) bukan beku (frozen) itu adalah Daging segar yang berkhasiat serta tidak mendatangkan penyakit kepada pengguna. Memang R&D yang telah saya lakukan sendiri secara rawak, dalam 1000 orang semuanya mengatakan itu tidak benar. Tapi bila saya bertanyakan kepada 10 orang bangsa asing (Orang Putih) kesepuluh mereka itu mengakui itu adalah benar. Ini begitu memeranjatkan saya.

Jadi disinilah saya mula menyedari bahawa kurang pendedahan orang kita tentang kepengunaan Daging itu masih banyak yang tidak tahu apa itu Daging segar yang berkhasiat serta baik untuk kesihatan kita.

Proses penuaan(Ageing of beef) :-
Proses penuaan itu adalah bahasa kita (Saya harap bahasa ini betul dah rujukan DBP) dalam bahasa Inggeris AGEING PROCESS, ageing proses ini terbahagi kepada dua(2) bentuk proses, satu di panggil Proses Penuaan Kering (Dry Ageing), satu dipanggil Proses Penuaan Basah (Wet Ageing).

Penuaan Kering (Dry Ageing) :-
Proces ini agak rumit kerana ianya memerlukan penjagaan yang amat rapi serta ianya begitu sensitif tentang suhu bilik sejuk, dan penjagaan HYGIENE nya mestilah dijaga begitu rapi agar tiada peluang untuk bakteria untuk terus membiak didalam bilik sejuk, hasilnya (dry age) ini bila dimakan ianya begitu enak serta kandungan kolesterol begitu rendah dan sesiapa yang mengidap penyakit darah tinggi pon boleh menikmati juadah masakan ini.

Caranya adalah membiarkan keratan daging yang masih intact ditulang(bone-in) disimpan dalam chiller pada suhu +0°C ke +2°C selama lebih kurang 14 ke 21 hari lebih lama lebih baik dan jangan melebehi 45 hari. Kesan pada pengeringan bahan yang di aged kan itu amatlah tinggi, oleh itu harga Daging Dry Aged ini amat mahal dipasaran, itu pun dibuat atas permintaan sahaja.

Penuaan Basah (Wet Ageing) :-
Proses ini lebih senang dilakukan berbanding dengan dry age beef, tapi ini tidak boleh dilakukan dirumah kerana proses ini memerlukan sejenis mesin pembungkusan VACCUM dan NYALON BAG, setelah di boning dari karkas daging daging ini di bungkus dalam NYALON BAG disealkan dan disimpan selama minima 7 hari, maksima 21 hari dalam suhu bilik sejuk +0°C ke +2°C
.

No comments: